-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48267 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چه كارهايي ارزش تلاوت قرآن را پايين ميآورد؟

تلاوت قرآن، آداب خاص خود را دارد كه رعايت نكردن اين آداب از ارزش تلاوت كم ميكند. برخي از اين آداب عبارتند از:

الف) مسواك زدن كه پيامبر9 بر آن دستور داده است;(بحارالأنوار، ج 89، ص 213.)

ب) وضو و طهارت داشتن هنگام تلاوت قرآن;(ر.ك: بحارالأنوار، ج 89، ص 210، حديث 2.)

ج) پناه بردن به خداوند پيش از قرائت قرآن: قرآن كريم ميفرمايد: وقتي قرآن ميخواني، از ]شرّ[ شيطان رانده شده به خداوند پناه ببر.(نحل، 98)

د) قرائت از روي قرآن كه پيامبر9 فرمود: قرائت قرآن از روي مصحف بهترين اعمال امّت من است.(بحارالأنوار، ج 89، ص 202.)

'û) قرائت قرآن با صداي خوش كه خاتم پيامبرانفرمود: هر چيزي زيوري دارد و زيور قرآن، صوت نيكو است.(كافي، ج 2، ص 615.)

و) قرائت قرآن همراه با خشوع: قرآن ميفرمايد: آيا وقت آن نرسيده است كه دلهاي مؤمنان در برابر ذكر خدا و آنچه از حق نازل شده، خاشع گردد؟(حديد، 16)

ز) قرائت همراه با حزن و با حالت اندوه: پيامبر خدا9 فرمود: براستي قرآن همراه با حزن نازل شده است; بنابراين، هنگامي كه قرآن ميخوانيد گريه كنيد و اگر گريه نكرديد، حالت گريه به خود بگيريد.(جامعالأخبار، ص 57 / بحارالأنوار، ج 92، ص 210 و 216.)

ح) تلاوت قرآن همراه با ترتيل: قرآن ميفرمايد: و رتّل القرءان ترتيلاً;(مزمل، 4) قرآنرا با دقّت و تأنّي بخوان.

يعني قاري قرآن تنها به خواندن الفاظ، بدون توجه به معاني آن، اكتفا نكند; بلكه همراه با قرائت آن در معاني قرآن انديشه كند. از آياتش پند گيرد; چنانكه اميرمؤمنان عليدر وصف پرهيزكاران ميفرمايد: آنان در شب به پا خاسته و قرآن را شمرده و با تدبّر تلاوت ميكنند. جان خويش را با آن محزون ميسازند و دواي درد خود را از آن ميگيرند. هرگاه به آيهاي برسند كه در آن تشويق باشد، با علاقه و اميد به آن روي ميآورند و روح و جانشان با شوق بسيار در آن خيره ميشود و آن را همواره نصبالعين خود ميسازند، و هرگاه به آيهاي برخورد كنند كه در آن بيم باشد، گوشهاي دل خود را براي شنيدن آن باز ميكنند و صداهاي ناله و برخورد زبانيههاي آتش در گوششان طنينانداز است.(نهجالبلاغه، خطبة 193 / معجمالمفهرس، ص 12، نشر مؤسسة اميرالمؤمنين.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.